بادام اشکی دارویی برای از بین بردن پوسیدگی دندان ها

بادام اشکی، از خانواده Rosaceae، از دیرباز به عنوان منبع مواد مغذی ضروری شناخته شده است.

امروزه آنها به عنوان یک غذای سالم با محبوبیت روزافزون برای جمعیت عمومی و تولیدکنندگان مورد تقاضا هستند. مطالعات بر روی ترکیب و خصوصیات درشت مغذی‌ها و ریزمغذی‌های بادام نشان داده‌اند.

که آجیل دارای مواد مغذی بسیاری مانند اسیدهای چرب، لیپیدها، اسیدهای آمینه، پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی و همچنین متابولیت‌های ثانویه است.

با این حال، عوامل متعددی بر کیفیت تغذیه بادام تأثیر می گذارد، از جمله عوامل ژنتیکی و محیطی از این رو، تحقیقاتی که اثرات عوامل مختلف بر کیفیت بادام را ارزیابی می‌کردند نیز وارد شدند.

در مطالعات اپیدمیولوژیک، مصرف بادام با چندین فواید درمانی و محافظتی برای سلامتی همراه بوده است مطالعات بالینی اثرات تعدیل کننده را بر سطح گلوکز، لیپید و اسید اوریک سرم، نقش تنظیمی بر وزن بدن، و اثرات محافظتی در برابر دیابت، چاقی، سندرم متابولیک و بیماری های قلبی عروقی تایید کرده اند.

علاوه بر این، محققان اخیر پتانسیل پری بیوتیکی بادام را نیز تایید کرده اند بررسی حاضر با هدف تاکید بر اهمیت بادام به عنوان یک غذای سالم و منبع ترکیبات مفید برای سلامت انسان و ارزیابی عوامل موثر بر کیفیت مغز بادام انجام شد.

بادام حاوی لیپید، پروتئین و کربوهیدرات است و رطوبت کمی دارد و ترکیبات زیست فعال جزئی متنوعی دارد. اثرات مفید مصرف بادام با ترکیب مواد مغذی درشت و ریز مغذی آن مرتبط است.

در میان ترکیبات با خواص مفید برای سلامتی، پروفایل لیپیدی، عمدتا اسیدهای چرب تک غیراشباع، و به دنبال آن اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی، فیتواسترول ها و پلی فنل ها را می توان برجسته کرد.

علاوه بر این، شکل مصرف، عمدتا به صورت خام یا بو داده، تغییرات بیشتری را به ترکیب بادام می‌افزاید فرآیند برشته کردن باعث ایجاد تغییرات شیمیایی و ریزساختاری، به ویژه تغییر ترکیب چربی، به نفع اکسیداسیون و اصلاح ترکیبات آنتی اکسیدانی می شود.

علاوه بر این، استفاده از پری بیوتیک ها برای ارتقاء تعدیل میکروبیوتای روده به سمت پروفایل ارتقاء سلامت مورد توجه قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *